Pages

Jom Klik:Tawaran Hebat

Tuesday, March 1, 2011

Gua Terbesar di Dunia: Anak doong ( Vietnam)


Sebuah tinjauan baru-baru ini menunjukkan sebuah gua besar telah ditemui di hutan Vietnam dan ini gua terbesar yang pernah ditemui.

Pada 262-by-262 kaki (80-by-80 meter) di kebanyakan tempat, gua Anak doong  telah mengalahkan pemegang rekod dunia sebelum ini, Gua Rusa di bahagian Malaysia di pulau Kalimantan. Gua Rusa tidak kurang dari 300-by-300 kaki (91-by-91 meter), tapi hanya sekitar (1.6 kilometer) batu panjang.

Sebaliknya, peneroka berjalan sejauh 2.8 batu (4.5 kilometer) ke Anak doong, di Phong Nha-Ke Bang National Park, sebelum disekat oleh banjir bermusim dan mereka berfikir bahawa bahagian itu lebih lama lagi.

Selain itu, untuk beberapa batu Anak doong mencapai lebih dari 460-by-460 kaki (140-by-140 meter), kata Adam Spillane, ahli ekspedisi Gua Persatuan Penyelidikan Inggeris yang melayari gua besar.

Spillane yang berada di pasukan pertama dari dua kumpulan untuk memasuki gua. Pasukannya mengikuti bahagian sejauh dinding 46 kaki-tinggi (14-meter-quality).
 

Laser Precision

Seorang petani tempatan, yang telah menemui jalan masuk ke gua  Anak doong  beberapa tahun lalu, telah mengetuai pasukan ekspedisi gabungan Inggeris-Vietnam ke gua pada bulan April.

Pasukan yang mencari sungai di bawah tanah telah berjalan melalui 1,6 batu pertama (2,5 kilometer) dari gua kapur, menemui stalagmit raksasa lebih dari 230 kaki (70 meter) tingginya.

 

Pasukan ukuran telah menggunakan alat ukur yang berpusat laser untuk mengukur saiz Gua Anak Dong. Teknologi moden ini membolehkan gua yang akan diukur ke milimeter terdekat, kata Andy Eavis, presiden Kesatuan Antarabangsa ilmu pengetahuan gua, caving kuasa dunia, yang berpusat di Perancis.

"Dengan mengukur menggunakan peranti laser, saiz gua sudah tepat," katanya. "Ini cenderung menemui gua-gua yang lebih kecil karena tahun lalu kami menganggarkan, dan kami cenderung melebih-lebihkan."

Eavis, yang tidak terlibat dalam kaji selidik, sepakat bahawa penemuan baru mengesahkan rekod anak doong meskipun fakta bahawa ia telah menemui sekarang dan menurunkan Gua Rusa di Borneo

"Ini Vietnam yang lebih besar," mengakui Eavis.

Namun pencari gua Inggeris yang masih boleh mendakwa penemuan ruangan gua terbesar di dunia, Sarawak Chamber, juga di Kalimantan. "Ini tiga kali saiz Stadium Wembley" di London.

 Berisik dan menggerunkan

Anak doong entah bagaimana melepaskan diri daripada pengesanan selama sebelumnya ekspedisi gua Inggeris ke daerah yang kaya dengan gua-gua kapur.

"Medan di daerah Vietnam adalah sangat sukar," kata anggota pasukan ekspedisi Spillane.

"Gua sangat jauh dari jalan. Benar-benar tertutup di hutan, dan anda tidak dapat melihat apapun di Google Earth," tambahnya, merujuk pada dunia perisian bebas 3-D.

"anda harus sangat dekat dengan gua untuk menemuinya," kata Spillane. "Tentu saja, pada ekspedisi sebelum ini, orang telah lulus dalam beberapa ratus meter dari pintu masuk tanpa mencarinya."

Pasukan diberitahu bahawa masyarakat tempatan telah mengenali gua itu, tapi terlalu takut untuk menggali dalam.

"Ini mempunyai rancangan yang sangat kuat dan anda boleh mendengar sungai dari pintu masuk gua, sehingga sangat bising dan menggerunkan," kata Spillane.


Gua yang lebih Besar akan Menunggu?

Perhatian lebih kepada pasukan percari gua adalah lipan beracun yang hidup di Anak doong. Para peneroka juga melihat monyet masuk melalui bumbung gua untuk memberi makan pada siput, menurut Spillane.

"Ada beberapa skylight sekitar 300 meter [985 meter] di atas," katanya. "Yang jelas monyet boleh memanjat masuk dan keluar."

Pasukan biologi A akan kembali pada tahun depan untuk tinjauan satwa liar bawah tanah gua.

Eavis, Kesatuan
ilmu pengetahuan gua Antarabangsa , menambah bahawa ada bahagian gua hampir pasti lebih besar menunggu penemuan di seluruh dunia.

"Itu hal yang hebat tentang gua," katanya.

Citra satelit penggunaan, misalnya, bahawa gua bahkan lebih besar dari Anak doong terletak jauh di hutan hujan Amazon, katanya.

Sumber: National Geographic / Photos: Barcroft Media

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...