Pages

Jom Klik:Tawaran Hebat

Wednesday, April 20, 2011

Email 1 Malaysia

Sungguh x dapat difikirkan,,,,tentang email 1malaysia,,,,X cukup lagi dengan gmail, yahoo mail, msn dan macam-macam lagi jenis email, tiba-tiba datang pulak email 1malaysia.....PM cakap x guna dana awam tetapi secara sukarela( was-was ni)....Dana pulak sebanyak RM 50 Juta....Alangkah baik dana ni disalurkan kepada yang lebih berfaedah...Berikut adalah pandangan serba sedikit tentang email 1malaysia tu.....


Terdapat rakyat malaysia yang membantah dengan FB iaitu 1M Malaysians who don't want Najib's 1 Malaysia email,,, Kalau nak bantah leh like....

Jauhkan diri anda dan melanggan email 1Malaysia walaupun ia diagihkan percuma. Dimana rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas akan diberikan satu akaun e-mel rasmi yang unik. Ia tidak menjamin keselamatan dan hak keperibadian anda. Rakyat mempunyai ruang untuk memilih penggunaan email percuma seperti Yahoo, Hotmail dan Gmail. Kenapa diri anda perlu menanggung risiko yang tingga akibat penggunaan email 1Malaysia?

1) Kemungkinan email yang dihantar akan disiasat atau dicuri oleh pihak pentadbir dikawal oleh MCMC, kalau tersentuh isu sensitive. IP anda akan terbongkar. Password dan account anda diketahui secara langsung. 

2) Sekirannya anda menggunakan email 1Malaysia, anda telah masuk perangkap pihak berkuasa dimana kebebasan bersuara melalui email mudah disekat. Pihak berkuasa mudah mengesan anda.

3) Email 1Malaysia berkemungkinan membawa malicious virus, spyware, di mana mudah diserang dan mengawal komputer anda sewaktu anda di  internet. 

4) Menyalurkan dasar kerajaan dan menghentam pembangkang...(politik menjadi keutamaan)

5)  Mesej atau attachment anda akan disimpan dalam server tertentu, maka memudahkan pihak kerajaan menyiasat gerak geri anda. Sekirannya menggunakan email 1Malaysia, mesej dan attachment akan dijadikan bahan bukti.

6) Segala confidential or sensitive information tidak diberi jaminanan, mungkin akan tersebar keluar tanpa disedari oleh anda sendiri.

7) Inilah bagi peluang untuk pihak kerajaan memboroskankan wang rakyat dimana Tricubes Berhad dijadikan agent untuk menyuapkan wang cukai rakyat. Kerajaan tidak patut memboroskan wang sebanyak 50 juta ringgit, apakah baiknya wang sebanyak ini disumbang dalam menolong orang miskin? 


 *Sumber: Oleh Pian Ka Liao 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...