Pages

Jom Klik:Tawaran Hebat

Monday, April 18, 2011

Sungai Terpanjang Di Bumi

Hari ini nak kongsikan serba sedikit tentang sungai-sungai terpanjang di bumi...Selalunya yang kita tahu cuma beberapa jer kan.....Kali ini nak kongsi 10 sungai terpanjang di bumi....

10. Sungai Amur-Argun



Ia merupakan kesepuluh terpanjang didunia dimana Sungai ini melalui Rusia, China dan Mongolia dengan panjang sungai ini sekitar 4444 km dan berakhir di laut okhotsk.













9. Sungai Zaire


Sungai Zaire juga disebut Sungai Congo dan merupakan sungai terdalam di dunia dengan kedalaman lebih dari 230 meter. Panjang sungai ini adalah 4700 km dan mengalir melalui Congo, Republik Afrika, Angola, Tanzania, Cameroon, Zambia, Burundi dan Rwanda. Sungai Congo dikenali dengan jumlah air yang mengalir dengan rata-rata 41.000 meter padu sesaat.

8. Sungai Parana

Parana merupakan singkatan dari kalimat "rehe para onava" yang mempunyai asal dalam Bahasa Tupi dan bererti "seperti laut". Panjang sungai ini adalah 4880 km. Ia melalui Brazil (46.7%), Argentina (27.7%), Paraguay (13.5%), Bolivia (8.3%) dan Uruguay (3.8%). Ia menyatukan Sungai Paraguay dan kemudiannya dengan Sungai Uruguay untuk membentuk Rio de la Plata dan akhirnya bermuara di Lautan Atlantik.



7.  Sungai Ob-Irtysh
Ia juga disebut Obi dan merupakan salah satu sungai utama di Siberia Barat. Ia berperingkat di antara sungai keempat terpanjang di Rusia. Ia melalui Rusia, Kazakhstan, China dan Mongolia. Panjangnya dianggarkan 5410 km. Sungai Ob mempunyai 50 spesies ikan yang berbeza dan digunakan terutamanya untuk irigasi, tenaga elektrik tenaga air dan air minuman.



6.  Sungai Huang He

Ia adalah sungai kedua terbesar di China dan keenam terbesar di dunia. Panjangnya dianggarkan sekitar 5464 km. Sungai Huang He juga disebut Sungai Kuning dan mengalir melalui sembilan wilayah China dan mengalir ke Laut Bohai di akhirnya.  









5.  Sungai Yenisei-Angara-selenga

Ia merupakan pusat dari tiga Sungai Siberia besar yang mengalir ke Lautan Artik. Kedalaman maksimum sungai ini adalah 24 meter dan kedalaman rata-rata adalah 14 meter. Industri asas Russia bergantung kepada sungai ini sebagai empangan hidroelektrik yang banyak dibina. Ia melalui Rusia (97%) dan Mongolia (2.9%) panjang dianggarkan adalah 5539 km.

4. Sungai Mississippi-Missouri-Jefferson

Sistem sungai ini bermula di Montana di sungai Red Rocks, dan kemudian dengan cepat berubah menjadi Sungai Jefferson yang kemudian bergabung dengan Madison dan Gallatin dengan Sungai ini untuk membentuk sungai Missouri. Setelah mencapai Missouri State, sungai bergabung ini dengan sungai Mississippi. Sistem sungai ini melayani tujuan industri pengangkutan Amerika Syarikat dan rekreasi. Ia melalui amerika Syarikat (98.5%) dan Kanada (1.5%). Panjangnya sekitar 6275 km.

3. Sungai Chang Jiang

Ia juga disebut sebagai The Yangtze dan merupakan sungai terpanjang di Asia. Ia amat penting kepada China kerana ia meliputi 1/5 China. Ia adalah garisan pemisah antara Utara dan China Selatan dan dua daerah  yang menggambarkan budaya yang berbeza. Chang Jiang memberikan sumbangan 20% daripada KDNK China secara keseluruhannya. Panjang adalah sekitar 6300 km.



2. Sungai Amazon 
Ia merupakan sungai Amerika Selatan dan kedua terbesar di dunia dan ia menyumbang kira-kira 1/5 dari jumlah keseluruhan sungai di dunia. Ia melalui Brazil, Peru, Bolivia, Colombia, Ecuador, Venezuala dan Guyana. Kerana dimensi raksasa tersebut, ia kadang-kadang disebut Laut Sungai. Panjangnya adalah sekitar 6400 km. Lebih dari 1/3 dari semua spesies di dunia hidup di Sungai Amazon.







1.  Sungai Nil
  
Tidak dapat disangkalkan lagi dimana Sungai Nil adalah merupakan sungai terpanjang di dunia dan mempunyai dua anak sungai utama iaitu Nil Putih dan Nil Biru. Nil Biru adalah sumber dari air yang banyak serta membawa banyak kepada kesuburan ke sungai Nil. Ia melalui Ethiopia, Eritrea, Sudan, Uganda, Tanzania, Kenya, Rwanda, Burundi, Mesir, Kongo. Nil bermuara ke sebuah delta besar yang akibatnya bermuara di Laut Mediterranean. Panjangnya sekitar 6650 km. 
 



*Kalau nak tau banyak lagi boleh tengok kat sini: Sumber Wikipedia *

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...