Pages

Jom Klik:Tawaran Hebat

Thursday, February 10, 2011

20 Kesalahan Umum Pengguna Internet


Ini Sedikit Perkongsian tentang bahaya kecuaian pengguna internet .Hope lepas ni pengguna internet dapat lebih berhati-hati. Kalau x nak dengar jugak terpulanglh: 



1. Elakkan login pada aplikasi pihak ketiga yang memerlukan login e-mel.
 
2. Elakkan mengakses akaun melalui link e-mel kerana ia boleh berisiko. Jika email ternyata cyber jenayah penipuan maka akan mempunyai akses kepada maklumat akaun anda.

3. Elakkan mempunyai password tunggal atau PIN untuk mengakses semua akaun dalam talian anda, ini lagi boleh menyebabkan kecurian identiti.

4. Elakkan menggunakan laman selamat yang tidak datang dengan 'https' istilah. The "S" adalah singkatan dari dalam dan anda harus selalu membuat nota itu sebelum mengakses suatu halaman.

 5. Elakkan menekan pop-up yang mengatakan "Pc anda tidak selamat", link tersebut boleh mempunyai malware automatik di-download ke PC anda. 
 
 6. Elakkan download barang percuma seperti screen saver. Hal-hal seperti sangat berbahaya untuk PC anda dan anda akan segera melihat itu telah berubah lambat maka dahulu. Laman-laman seperti download.com selamat untuk digunakan.

7. Hati-hati dengan orang-mel phishing, mereka mungkin menciptakan rasa urgensi sebagai "Akaun anda dalam Risk" atau "transaksi tanpa izin telah terjadi" sehingga menghantar butiran akaun anda. Ingat bank manapun tidak akan menanyakan detail akaun anda melalui e-mel.

8. Pastikan anda selalu telah mengemas kini perisian antivirus di tempat.

9. Selalu cek dengan bank-bank anda jika mereka mempunyai keselamatan tambahan untuk transaksi online anda.

10. Selalu menyimpan butiran CC di dunia nyata. Jangan berkongsi dengan sesiapa pun melalui menghantar mel atau melalui bahkan di telefon.

11. Jangan lupa untuk mengosongkan cache sistem, password atau sejarah, dengan mudah boleh menyebabkan kecurian identiti dan bank dicuri dan maklumat e-mel.

12. Anda telah memenangi loteri dan atau IPod adalah istilah umum yang digunakan oleh spammer untuk memerangkap anda, mengelakkan jatuh ke perangkap tersebut.

13. Selalu blacklist spammer anda yang datang di dalam mel tanpa hanya membuang kiriman spam.

14. Jangan pernah mengklik pada tetingkap Close tanpa log dari akaun anda terutama jika anda berada di warnet untuk mengakses Internet, maka anda lebih berisiko.

 15. Selalu memiliki cadangan untuk e-mel anda seperti bagaimana anda menyimpan salinan hard dokumen penting anda dan hal-hal yang lain.

 16. Elakkan percaya pada orang bodoh "Microsoft Apakah Berbagi Its Fortune" jenis mel, mereka hanya spammer memerlukan maklumat anda kepada masalah anda lebih. 

 17. Selalu mempunyai kebiasaan tidak mengklik email phishing, phisher tujuan adalah untuk menipu anda untuk memasukkan butiran anda menjadi sesuatu yang benar-benar tampaknya aman dan selamat, tetapi dalam kenyataannya hanya sebuah laman web palsu yang ditubuhkan oleh scammer.

18. Elakkan memberikan nama penuh anda, alamat rumah, nombor telefon, nombor Social Security, password, nama ahli keluarga, nombor kad kredit talian. Langkah Terbaik adalah untuk tetap tanpa nama dan menikmati internet dengan lebih lancar

 19. Jangan lupa untuk mengimbas lampiran yang anda terima di peti mel. Serangan Virus sebahagian besar melalui lampiran tersebut.  

20. laman rangkaian sosial adalah sesuatu yang kita tidak dapat mengelakkan hari ini, namun selalu selamat untuk mengikuti orang yang dikenali di Twitter atau untuk menambah di Facebook. Jangan lupa untuk melakukan pemeriksaan keselamatan jika anda cenderung untuk menambah orang tak dikenali.

Artikel ini adalah untuk menawarkan maklumat asas mengenai bagaimana pengguna lebih selamat di Internet.  
Good Lucklah yer!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...