Pages

Jom Klik:Tawaran Hebat

Thursday, March 10, 2011

Galian Berlian Terbesar Bumi

Tempat galian terbesar di Dunia adalah terletak di Mirna, Timur Siberia, Russia. Dengan kedalaman 525 meter (1,722 kaki) dan satu diameter 1,200 m (3,900 kaki).

Lombong ini sangat besar dan kerap ruang udara di atas lombong ditutup untuk helikopter-helikopter disebabkan oleh beberapa kejadian-kejadian di mana mereka telah ditarik dalam oleh aliran udara


Sejarah:
Tempat ini telah ditemui pada 13 Jun 1955 oleh ahli geologi Soviet Yuri Khabardin, Ekaterina Elagina dan Viktor Avdeenko dalam Ekspedisi Amakinsky terbesar di Yakut ASSR. Mereka menemui jejak kimberlite batuan gunung berapi yang biasanya dikaitkan dengan berlian. Penemuan ini adalah kejayaan pertama dalam pencarian berlian di Rusia, selepas gagal dalam pelbagai ekspedisi dalam tahun 1940-an dan 1950-an. Untuk penemuan ini, pada tahun 1957 Khabardin diberi Hadiah Lenin, yang merupakan salah satu penghargaan tertinggi di Kesatuan Soviet.

Pembangunan penggalian ini telah bermula pada tahun 1957 dalam keadaan iklim yang pelbagai. Tujuh bulan musim sejuk dengan lapisan ais yang tebal dan sulit. Tetapi ia berubah menjadi lumpur di musim panas. Bangunan harus dibina pada tumpukan, sehingga mereka tidak akan tenggelam di musim panas, dan kilang pemprosesan utama harus dibina di atas tanah yang lebih baik telah ditemui 20 km dari tempat penggalian. Suhu musim sejuk yang begitu rendah sehingga kenderaan dan lori tidak dapat bergerak. Selama musim dingin, para pekerja menggunakan mesin jet untuk defreeze dan menggali lapisan ais atau meletup dengan dinamit untuk mendapatkan berlian di dasarnya. Seluruh tempat penggalian harus tertutup di malam hari untuk mencegah mesin dari mengalami pembekuan.


Amacam menarikkan penemuan lombong ini....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...