Pages

Jom Klik:Tawaran Hebat

Thursday, May 12, 2011

Negara Penghasil Kopi

Kopi adalah minuman yang dicampurkan dengan air panas yang disedia daripada benih panggang, biasanya dipanggil biji kopi, bagi tumbuhan kopi. Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan perangsang pada manusia. Hari ini, kopi adalah satu daripada minuman paling disukai itu di seluruh dunia. 

Kopi adalah pertama diminum dalam abad kesembilan, apabila ia telah ditemui di tanah tinggi Etiopia. Dari situ, ia merebak ke Mesir dan Yemen, dan pada abad ke-15, telah sampai Armenia, Farsi, Turki, dan di utara Afrika. Dari dunia Islam, penyebaran kopi ke Itali, dan seluruh Eropah, dan ke Amerika.

Posting kali ini adalah tentang negara-negara yang merupakan pengeluar terbesar kopi. Kopi adalah jenis yang popular dan sangat disukai di seluruh dunia dan lebih dari 2,23 bilion cawan kopi dalam kehidupan seharian di antara individu. 90% dari pengeluaran kopi yang berlaku di negara-negara maju tetapi pengambilan ini adalah seluruh dunia. 65% dari pengambilan kopi mengambil minuman mereka sangat panas di pagi hari untuk membangunkan pemikiran mereka kerana kopi merupakan faktor aktif besar bagi saraf untuk mendapatkan rangsangan.

Berikut di bawah ini diukur dalam berjuta-juta tan metrik adalah negara pengeluar kopi terbesar:

10). Peru
Industri kopi dari Peru merupakan salah satu sektor pertanian yang terbesar dan yang paling penting dengan 12% daripada eksport pertanian pada tahun 2004. Peru juga mencatat salah satu pengeluar terbesar biji kopi kualitatif di dunia.
 
09). Honduras 
Honduras juga  merupakan pengeluar kopi yang paling unggul. Untuk pengilang di Honduras, kopi bukan hanya perniagaan mereka, ia juga adalah cara hidup mereka. Kualitinya baik dan aromanya kopi dihasilkan di negeri ini.
 
08). Guatemala
 Peratusan tanaman kopi berkualiti tinggi di negara ini yang sangat sulit di antara para pembeli di seluruh dunia. Setengah dari peratusan kopi yang dihasilkan dieksport kepada ekonomi Amerika Syarikat.
 
07). Yaman
Yaman adalah tempat kelahiran kopi. Biji kopi liar Arab tumbuh liar di hutan wilayah Kaffa di Yaman. Kopi dihasilkan di beberapa daerah Yaman untuk proses pengeringan, dan beberapa daerah untuk dicuci dan  beberapa daerah untuk diproses dihasilkan.

06). India
India menghasilkan 4% dari jumlah keseluruhan pengeluaran kopi dunia yang akan dijual di negara-negara Selatan India. Sebahagian besar mencatat India dirujuk kepada syarikat-syarikat Malabar Monsoon. Sebahagian besar kopi yang ditanamkan di India daripada negara-negara lain.
 
05). Mexico 
Terutama, selatan negara Mexico menghasilkan jumlah kopi. Khususnya, kopi Arabika tumbuh baik di daerah pantai Mexico berhampiran sempadan Guatemala. Hal ini juga tanaman Mexico yang paling berharga untuk eksport.
 
04). Indonesia 
Wilayah Indonesia memiliki geografi yang ideal bagi pertumbuhan tanaman kopi. Lebih daripada 90% daripada penanaman kopi dilakukan oleh peladang kecil di ladang yang rata-rata daerah mempunyai satu hektar atau kurang. Ada lebih dari 20 kelainan kopi Arabika yang ditanam secara komersial di Indonesia.
 
03). Colombia 
Kopi dari Colombia dibezakan dari semua kopi lain dalam hal kualitti tinggi dan rasa lazat. kopi Colombia yang baik dijual sebagai Agung atau Excelso, nama direka dan berasal dari saiz biji kopi.
 
02). Vietnam
Pengeluaran Kopi merupakan sumber pendapatan utama bagi masyarakat Vietnam. Industri kopi negara ini dibangunkan hanya dari sistem ladang utama tetapi kini telah menjadi sumber ekonomi utama negara. Kopi dari negara ini mempunyai jenis tertentu dalam hal ciri-ciri khususnya yang membezakannya dari kopi lain dan kaedah penapaian kopi. 0.85 juta tan metrik kopi dirakam untuk dihasilkan di Vietnam pada tahun 2006. 

01). Brazil 
Kopi Brazil sangat signifikan dalam khusus industri kopi. Brazil menghasilkan sejumlah besar kopi baik pada kecil dan pada skala industri. Bourbon, Typica, Caturra dan Mundo Novo adalah kelainan kopi yang dihasilkan di negara bahagian Parana, EspĂ­rito Santos, Sao Paulo, Minas Gerais dan Bahia di Brazil. Selain itu, biji kopi dari Brazil tidak hanya digunakan untuk campuran kopi, tapi mereka juga dipanggang sehingga pelbagai ciri-ciri mereka yang kepada boleh dihasilkan untuk pelbagai tujuan. 2,59 juta metrik tan kopi dihasilkan di Brazil yang tercatat pada tahun 2006.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...